Največji del neverbalne komunikacije pripada govorici telesa, ki zajema:
- gibanje, gestikulacije in držo telesa,
- medosebno razdaljo,
- izgled,
- očesni stik.
Zelo pomembno vlogo pri komunikaciji zajema tudi intonacija glasu, ki jo uporabimo za predajo besednega sporočila. Kakšna je barva glasu, je ta umirjen ali pospešen, govorimo potiho, ali smo povzdignili glas.
NEVERBALNA KOMUNIKACIJA MED RAZGOVOROM
Kadroviki in rekruterji so na neverbalno komunikacijo zelo pozorni, včasih še bolj, kot na sam vsebinski del pogovora. Od vas želijo namreč pridobiti informacije, ali so vaše besede podkrepljene tudi z neverbalno komunikacijo ali pa jim nezavedno nasprotujejo.
Potrditev vaših besed preko neverbalne komunikacije bo podalo sporočilo, da so vaše besede zelo verjetno odkrite in resnične, nasprotno pa lahko nasprotovanje vašim izrečenim besedam preko govorice telesa sporoči, da morda niste popolnoma odkriti. Žal pa ni magične formule za uspeh na razgovoru. Ključno je, da se vedete naravno in samozavestno, sproščeno in pokažete iskreno zanimanje za delovno mesto, podjetje in osebo, ki vodi razgovor.
Če poznamo svojo govorico telesa, ki izraža naše nelagodje, potem bomo na razgovoru lažje pozorni na lastno neverbalno komunikacijo in se vzdržali teh vedenj. Del tega je intonacija glasu, ki je sogovorniku zelo hitro opazna. Četudi sogovornik morda ne bo opazil, da na primer stiskamo dlani v pest kot znak naše nervoze, pa bo intonacija glasu to hitro razkrila. Hiter govor ali zelo počasen govor, povišan ton glasu ali šepetanje so le nekateri vidiki intonacije, ki jih sogovornik zelo hitro opazi.
Nekateri ljudje lahko tudi umetno nadzorujejo svojo zunanjo govorico telesa, da ustvarijo vtis, ki si ga želijo ustvariti. Obstaja veliko knjig in spletnih strani, ki ponujajo nasvete o tem, kako uporabljati govorico telesa v svoj prid. Na primer, lahko preberemo navodila, kako sedeti na pravilen način, ali kako naj se pravilno rokujemo, da bomo videti samozavestno. Toda resnica je, da takšni triki verjetno ne bodo prav dobro uspeli, če se resnično ne počutimo samozavestno. To se zgodi zato, ker ljudje ne moremo povsem nadzorovati vseh signalov, ki jih nenehno pošiljamo o tem, kaj v resnici mislimo in čutimo.
OSNOVE NEVERBALNE KOMUNIKACIJE
Poznavanje osnov pozitivne neverbalne komunikacije med razgovorom vam je lahko v veliko pomoč, še pomembneje pa je, da se na razgovor pripravite in ste resnično prepričani vase ter samozavestni v svoje sposobnosti za uspešno opravljanje dela.
OČI
- Neposreden stik z očmi pomeni, da osebo pogovor zanima in pozorno posluša. Kaže na zaupanje in poštenost. Neposreden očesni stik, ki traja predolgo, pa lahko nekomu povzroči nelagodje ali celo grožnjo.
- Izogibanje stiku z očmi lahko kaže na nelagodje ali zavajanje.
- Hitro utripanje z očmi lahko kaže na nelagodje, stisko ali nepoštenost. Nasprotno pa je počasen utrip lahko zavestno prizadevanje, da bi prikrili svoja čustva.
USTA
- Grizenje ustnic lahko kaže na zaskrbljenost ali tesnobo.
- Stisnjene ustnice običajno kažejo na neodobravanje ali nenaklonjenost.
- Prekrivanje ust lahko kaže na željo po skrivanju čustvene reakcije, npr. nasmeha v neprimernem času.
ROKE
- Ena roka pod brado nam kaže skoncentriranost na osebo.
- Prekrižane roke skupaj z nasmehom prikazujejo samozavest in zbranost.
- Prevladujemo lahko na način, da roke položimo na boke ali v žep.
- Kadar se udobno počutimo v skupini ljudi, držimo roke stran od telesa.
NAUČITE SE PRAVILNO ROKOVATI: Pri pravilnem rokovanju z desno roko primemo celotno dlan človeka, s katerim se rokujemo. Dlan moramo stisniti odločno, a ne premočno. Roko stresemo trikrat, celotno rokovanje pa naj traja le od dve do tri sekunde. Medtem osebo, s katero se rokujemo, gledamo v oči, se ji prijazno in naravno nasmehnemo ter uporabimo primerno frazo, na primer »me veseli«.
Večina neverbalne komunikacije izvira iz vašega čustvenega stanja in počutja, kar sicer pomeni, da lahko prikažete veliko samozavesti tudi, če ste precej nervozni. Najboljše pa je, da poskrbite, da boste na razgovoru sproščeni, saj bo tako pozitivna neverbalna komunikacija prišla naravno in bo izkazovala veliko več iskrenosti v vaši komunikaciji.
Nasvet sta za vas napisala: Tjaša Kuharič Srša, HR specialistka MojeDelo.com in Monika Burjek, HR specialistka MojeDelo.com